Category: Internet Gaming Disorder

Personality Characteristics Laboratory > Internet Gaming Disorder

Užívání internetu, sociálních sítí a digitálních her u adolescentů: Teoretická východiska, diagnostika a strategie intervence

Užívání internetu nabízí řadu výhod a benefitů, jakými jsou například online komunikace,  nakupování, okamžitý přístup k informacím, různým platformám a aplikacím. Internet rovněž  poskytuje zábavu a odpočinek a zprostředkovává možnost navázat nové vztahy či propojit se  s různými zájmovými komunitami. Je tak nedílnou součástí našeho života a jeho oblíbenost  a možnosti využití stále rostou.
Rozvoj internetu s sebou nese jak mnoho pozitiv, která můžeme denně čerpat, tak současně  také narůstají důkazy týkající se jeho nezdravého užívání, a tedy jeho škodlivého a závislost ního potenciálu pro některé jedince. Užívání internetu s sebou přináší rizika, která mohou  být díky rozvoji rafinovanější, a tím i škodlivější, a to zejména pro jedince, kteří jsou vůči této  oblasti zranitelní. Termín závislost na internetu vstoupil do medicínského slovníku v polovině 90. let 20. století a od této doby roste počet vědeckých prací zabývajících se nadměrným a závislostním užíváním internetu jako takového i jeho dílčích oblastí (Kuss & Pontes, 2019). Některé výsledky ze zahraničních výzkumných studií naznačují relativně nízkou míru prevalence závislosti na internetu, tudíž někteří odborníci stále pochybují o platnosti a užitečnosti konceptu závislosti na internetu jako klinického fenoménu. Zároveň je třeba uvést, že jiné důkazy naopak naznačují, že je potřebný další výzkum, který by umožnil lepší pochopení této složité problematiky a vyřešil řadu nesrovnalostí uvedených v literatuře. Tato monografie si klade za cíl na základě nejnovějších poznatků poskytnout teoretické ukotvení, definovat základní pojmy, informovat o hlavních charakteristikách jednotlivých fenoménů a představit  psychodiagnostické metody pro screeningové zhodnocení této problematiky.

Internet Gaming Disorder in the population of adolescents in the Czech Republic

Internet Gaming Disorder in the population of adolescents in the Czech Republic

This study was conducted to investigate the psychometric properties of the Czech version of The Scale for Assessment of Pathological Computer-Gaming (AICA-S) and to identify the proportion of Internet gaming disorder (IGD) among juvenile gamblers in Czech primary schools and grammar schools. This study involves 2 475 students in age from 11 to 19 years (mean age 15 years, SD = ±2). The results of our research show that 0.8% of our respondents belong to the High risk group and 5.2% belong to the Low risk group – in both cases intervention is needed and overall prevention is recommended. We consider the most risky group to be adolescent boys attending primary schools, where up to 2.7% are in the High risk group. Factor analysis confirmed that the Czech variant of AICA-S has suitable psychometric properties (KMO = 0.94).