Škála mapování hodnot (SMH-15) / The Values Mapping Scale (VMS-15)

Personality Characteristics Laboratory > Škála mapování hodnot (SMH-15) / The Values Mapping Scale (VMS-15)

The Values Mapping Scale (VMS-15) can be purchased: https://vupshop.cz/en/domu/2862-skala-mapovani-hodnot-the-values-mapping-scale.html

Those values passed from one generation to another are among the building blocks of every society.
The formation of the value system starts when a toddler begins to realize his/her own ‘self’ and
keeps developing throughout the individual’s life. At the beginning of one’s life, values are
significantly influenced by the primary family. Gradually, the individual is influenced by the
educational process and educators. In the period of adolescence, peer groups, the media, social
networks, and influencers are the main sources of influence. Adolescents sometimes struggle, to a
greater or lesser extent, to determine which influencers are healthy and which are high-risk ones. Or
worse, they might adopt the attitudes and values of individuals speaking or acting against other
people, groups, the society, or even fauna and flora – i.e. individuals bearing negative values. Early
recognition of inappropriate values and an inappropriately structured value system can yield a
positive impact for the individual himself/herself as well as for society. Adolescents with a high rate
of external, internal and higher values are beneficial for society. They believe in order, keep
traditions, care about every individual, animal or plant, and are important members of society.
Individuals with a sufficiently developed value system form a favourable environment for life and
strive for their own development and the prosperity of society.
The Values Mapping Scale measures three groups of values. External values focus on the individual’s
social environment and inquire whether the individual helps others and cares about the well-being of
others. Internal values determine the extent to which the adolescent is responsible for his/her
behaviour and actions, the perception of his/her own value for society, and confidence in his/her
abilities and skills. Higher values address the adolescent’s spiritual plane – his/her relationship to God
and observance of social, cultural, and religious traditions.
The present questionnaire complies with methodological requirements set for these kinds of
diagnostic tools; the method is supported with a sufficient theoretical background. The method
comprises 15 statements saturating one of the three groups of values: external, internal, and higher
values. For each statement, the adolescent chooses one out of four provided answers (definitely
agree, agree, disagree, definitely disagree). The time required for completion of the scale is
approximately ten minutes. The method may be administered separately or as a part of a test
battery, to an individual or a group, and may be used for instance in counselling or research projects
into values. The scale was standardized using a sample of several thousand Czech and Slovak
adolescents. The method may be used for girls and boys aged 11-19; population norms have been
created for this category, enabling a conversion of the raw scores obtained for the three groups of
values to stanines. A complete diagnostic set consists of a Czech-Slovak test manual containing
norms for Czech and Slovak girls and boys, an English test manual, templates for assessment of the
questionnaire in Czech, Slovak, and English, 200 pieces of the questionnaire in Czech, 200 pieces in
Slovak, and 50 pieces in English, provided in a plastic folder.

Jedním ze stavebních kamenů každé společnosti jsou hodnoty, které se předávají z generace na generaci. Hodnotový systém se začíná utvářet od chvíle, kdy si batole začíná uvědomovat vlastní „já“, a vývoj tohoto systému probíhá po celý život jedince. Na počátku lidského života jsou hodnoty významně ovlivňovány primární rodinou, postupně na ně má vliv edukační proces včetně osobností pedagogů a v období adolescence to jsou hlavně vrstevnické skupiny, média, sociální sítě a autority. Adolescenti mají někdy větší či menší problém určovat, co jsou zdravé a co rizikové autority. V horším případě přejímají názory a hodnoty od lidí, kteří vystupují proti druhým lidem, skupinám, společnosti, ale i flóře a fauně, jsou tedy nositeli negativních hodnot. Brzké zachycení nevhodných hodnot a špatně strukturovaného hodnotového systému může přinést pozitivní dopad pro samotného jedince, ale i pro společnost. Adolescenti, kteří mají vysokou míru vnějších, vnitřních a vyšších hodnot, jsou přínosem pro společnost, věří v řád, dodržují tradice, záleží jim na každém jedinci, živočichu či rostlině a jsou důležitými členy společnosti. Jedinci s dostatečně vyvinutým hodnotovým systémem vytvářejí vhodné prostřední pro život a jejich cílem je vlastní růst a prosperita společnosti.

Škála mapování hodnot měří tři skupiny hodnot. Vnější hodnoty jsou zaměřeny na sociální prostředí, ve kterém adolescent žije. Na to, zda pomáhá druhým lidem, zda se zajímá o blaho druhých lidí. Vnitřní hodnoty určují, do jaké míry je adolescent zodpovědný za své chování a jednání, jak vnímá svou hodnotu pro společnost a jak věří svým schopnostem a dovednostem. Vyšší hodnoty jsou zaměřeny na spirituální oblast adolescenta – na jeho vztah k Bohu, na to, jak dodržuje společenské, kulturní a náboženské tradice.

Předkládaný dotazník splňuje metodologické požadavky, které jsou na tento typ diagnostických nástrojů kladeny, a samotná metoda vznikla na dostatečné teoretické základně. Metoda obsahuje 15 tvrzení sytících jednu ze tří skupin hodnot – vnější, vnitřní a vyšší. Adolescent u každého tvrzení vybírá jednu ze čtyř nabízených odpovědí (rozhodně souhlasím, souhlasím, rozhodně nesouhlasím a nesouhlasím). Doba potřebná pro vyplnění této škály je cca 10 minut. Metoda může být administrována samostatně nebo jako součást testové baterie, může být zadávána skupinově či individuálně a může být využita například v poradenství, ale i ve výzkumných projektech zaměřených na hodnoty. Škála byla standardizována na několika tisících českých a slovenských adolescentů. Metodu lze využít u 11- až 19letých dívek a chlapců, pro které jsou vytvořeny populační normy umožňující převést hrubé skóry získané ve třech skupinách hodnot na staniny. Kompletní diagnostická set obsahuje československou testovou příručku s normami pro české a slovenské dívky a chlapce, anglickou testovou příručku, šablony pro vyhodnocení dotazníku v českém, slovenském a anglickém jazyce, 200 kusů dotazníku v češtině, 200 kusů ve slovenštině a 50 kusů v angličtině, vše je jako komplet zabaleno v plastovém šanonu.

Žádost o metodu Škála mapování hodnot (SMH-15)
Application for The Values Mapping Scale (VMS-15)

Read more