Category: rizikové chování

EXPERIENCE WITH ONLINE RISKS AMONG CZECH ADOLESCENTS

EXPERIENCE WITH ONLINE RISKS AMONG CZECH ADOLESCENTS

The contribution describes what risks do Czech adolescents experience in cyberspace or what risky activities they engage in. A total of 2,196 Czech adolescents (1,140 girls and 1,056 boys) aged 15–19 years, with a mean age of 16.81 years (SD = ±1.01), participated in the study. They were students of secondary schools (gymnasiums, vocational secondary schools with and without graduation examinations; ISCED 3). The Questionnaire of Online Risky Behavior (DCK), which was used to collect data, included more than sixty questions about adolescents’ experiences in cyberspace. The aim of this contribution is to present prevalence results of adolescents’ experiences with the darknet, pornographic content, face-to-face encounters with strangers from the internet, blackmail, and other risks associated with cyberspace.

RISKY ONLINE BEHAVIOR

RISKY ONLINE BEHAVIOR

This study examines how risky online behaviors among Czech adolescents relate to social support, depression, and anxiety. The behaviors investigated include sending videos to strangers, receiving explicit content, sharing nude photos, encountering monetary offers for meetings, and exposure to blackmail. A nationwide sample of 1095 adolescents aged 15–19 participated in a paper-pencil survey. The research utilized the Scale of Online Risky Behavior (SORB), the Social Support Questionnaire for Children and Adolescents (CASSS-CZ), and the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) for data collection. Findings indicate the prevalence of risky online behavior: 10.8% of participants reported sending videos, 34.5% received explicit content, 11.3% shared nude photos, 9.2% encountered monetary offers for meetings, and 12.3% experienced online blackmail, with higher rates observed in females. Anxiety and depression were consistently linked to an increased likelihood of engaging in all types of risky online behavior. Parental support was negatively associated with the likelihood of sending a video of oneself to a stranger and receiving video with inappropriate sexual content, while support from friends showed no significant relationship with any risky behavior. Further research is needed to understand factors influencing risky online behavior.

 

AKTUÁLNÍ FORMY ONLINE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ

AKTUÁLNÍ FORMY ONLINE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ

Příspěvek představuje rizikové aspekty v kyberprostoru z pohledu adolescentů. Zjištěné informace vychází z výzkumného projektu, jež si kladl za cíl zmapovat rizika, se kterými se dnešní dospívající setkávají na internetu s bližším zaměřením na kontakt s cizí osobou. Záměrem bylo poskytnout širší vhled do této problematiky na základě kvalitativního výzkumu, který by sloužil jako základ pro další výzkumné projekty a pro vytvoření diagnostické metody standardizované pro českou populaci dospívajících. Metodou získávání dat bylo polostrukturované interview. Výběr participantů do výzkumu probíhal příležitostným výběrem a metodou sněhové koule. Výzkumu se zúčastnilo 11 participantů ve věku 12 – 18 let,  jednalo se o 5 dívek a 6 chlapců. Na základě zanalyzovaných výsledků příspěvek poskytne představení široké palety online rizik, se kterými se dospívající setkávají, a mezi které patří například kontakt s cizími osobami, verbální agrese, negativní obsah na sociálních sítích, podvody či zneužití profilu nebo účtu.

Rizikové chování u adolescentů a impulzivita jako prediktor tohoto chování

Rizikové chování u adolescentů a impulzivita jako prediktor tohoto chování

While working with the individual we need to know particularities of the age of that person. The key period of the development of person is maturing, which we divide to early adolescents (11 to15 years old, 2nd part of elementary school) and late adolescence (approximately 16 to 22 years old, high school). During that era many comprehensive changes are happening in many different areas of individual´s life. Adolescent can be characterised by personal traits, one of those important traits is impulsivity. Impulsivity is part of risk behaviour, which includes many activities linked to negative impacts for adolescent, his/her surroundings and the society. This book contains theory about psychological phenomenon – adolescence, risk and impulsivity. Presented research includes more than 2000 pupils at the age of 11 to 16 years. The schools of those pupils were randomly chosen from Zlinsky a Moravskoslezsky region. The results were compared with two nationwide researches. Chosen psychological phenomenon were examined with diagnostic tools Škála impulsivity Dolejš a Skopal (SIDS) and Výskyt rizikového chování u adolescent (VRCHA). These tools have high validity, reliability and mutual connection. We gained valid information from two regions, those results show current situation in that area. The results about impulsivity and risk behaviour bring many practical recommendations for school prevention officers, special pedagogues and other experts.

Risk behaviour of adolescents and impulsivity as a predictor of risk behaviour

Při práci s jedincem je potřeba vždy znát specifika věku, ve kterém se tento jedinec právě nachází. Klíčovým obdobím ve vývoji člověka je dospívání, dělené na ranou (11-15 let; druhý stupeň základního vzdělání) a pozdní adolescenci (zhruba 16-22 let; středoškolské vzdělání). Dochází tu k řadě komplexních změn na všech úrovních. Kniha přináší teoretické ukotvení několika psychologických fenoménů – adolescence, rizikovosti a impulzivity. Prezentovaný výzkum zahrnuje více než dva tisíce žáků a žákyň ve věku 11-16 let z náhodně vybraných škol na území Zlínského a Moravskoslezského kraje, kteří jsou porovnáváni se dvěma celonárodními výzkumnými projekty. Sledované psychologické fenomény byly zjišťovány diagnostickými nástroji Škála impulzivity Dolejš a Skopal (SIDS) a Výskyt rizikového chování u adolescentů (VRCHA), které opakovaně prokázaly svoji validitu, reliabilitu a vzájemnou spojitost. Byly získány validní informace na úrovni dvou krajů, které ukazují současný stav v dané oblasti. Z prezentovaných výstupů ve vybraných parametrech impulzivity a rizikového chování vyplývá řada praktických doporučení pro školní metodiky prevence, speciální pedagogy a další odborníky pracující s adolescenty.

Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů / Effective early diagnostics of risky behavior in adolescents

Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů / Effective early diagnostics of risky behavior in adolescents

Dolejš, M. (2020). Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Odkaz pro nákup monografie/Link for purchase of monographs: https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-2642-6
Souhrn monografie ke stažení pod tlačítkem DOWNLOAD
A summary of the monograph can be downloaded by the DOWNLOAD button

Bc.- Vztah agresivity s impulzivitou a s rizikovým chováním u studentů různých typů středních škol v ČR

Bc.- Vztah agresivity s impulzivitou a s rizikovým chováním u studentů různých typů středních škol v ČR

Author: Štěpán Komrska
Supervisor: Jaroslava Suchá

Práce je zaměřena na zhodnocení rozdílů mezi studenty jednotlivých typů středních škol (střední škola s maturitou, střední škola bez maturity, gymnázium). Studenti jsou v rámci výzkumu srovnáváni ve třech proměnných (agresivita, impulzivita, rizikové chování). Pro zhodnocení agresivity byl použit Dotazník agresivity Busse a Perryho, pro impulzivitu Škála impulzivity Dolejš, Skopal a pro rizikové chování Výskyt rizikového chování u adolescentů. Zaměřili jsme se na adolescenty ve věku 15–19 let a náš výběrový soubor tvořilo 2 522 respondentů. Hlavním zjištěním práce je naměřený výrazný rozdíl mezi studenty jednotlivých středních škol v agresivitě na hladině významnosti α = 0,05. Dále jsme pozorovali významný rozdíl mezi studenty středních škol bez maturity a gymnázií v rizikovém chování. Z hlediska pohlaví se nám podařilo potvrdit předpoklad statisticky vyššího průměrného skórování chlapců, oproti dívkám pouze v agresivitě. V rámci dílčích faktorů agresivity byly naměřeny významné rozdíly mezi všemi typy středních škol u fyzické agresivity. Zjištění mohou přispět k efektivitě práce se studenty různých typů středních škol a k předpovídání jejich chování v období adolescence ve školním prostředí.

The relationship between aggressivness, impulsivity and risk behaviour of students from different types of secondary schools in the Czech Republic

The thesis is focused on evaluation of different types of secondary schools (secondary school with school leaving exam, secondary school without school leaving exam, grammar school). Within the research, the students are compared in three variables (aggression, impulsivity, risk behaviour). To assess aggression, Buss-Perry Aggression Questionnaire was used, for assessing impulsivity Dolejš-Skopal Impulsivity Scale and The Scale of Risk Behavior in Adolescents for risk behaviour occurrence. We were focused on adolescents aged 15–19, and our sample comprised 2 522 respondents. The main finding of the thesis is a significant difference between students of particular secondary schools in aggression at the significance value α = 0,05. Furthermore, we observed a significant difference in risky behaviour between students of secondary schools without school leaving exam and grammar school students. From the gender point of view, we managed to confirm the assumption of statistically higher average score of boys compared to girls only in aggression. Significant differences between all types of secondary schools in physical aggression were measured within the subfactors of aggression. These findings can contribute to the effectiveness of the work with students of different secondary school types and to predicting their adolescence behaviour in the school environment.